Lansering Panda Panda

Panda Panda er et oppstartet spisested i Kristiansand. De serverer utmerket kaffe og sunne matretter til mennesker på farten. Vi har laget identiteten og vært med på merkevarebygging i alle kanaler.

I forkant av lansering gikk vi ut med teasere om hva som skulle komme. Her spilte vi på uttrykket «Hi, I’m…» som en introduksjon for «Pandaene» i logoen. Dette brukte vi videre med beskrivende ord om kafeen. Kanalen vi brukte var hovedsaklig instagram for å nå den yngre målgruppen. Hele 81% av kvinner mellom 18-29 år har Instagram, og for menn i samme alder er tallet 58%. I tillegg er det 10 ganger mer engasjement på instagram enn facebook. Vi laserkuttet Coffee Stencils ut i tre. Dette er noe som er gøy å ta bilde av og sprer seg fort i SoMe. I tillegg er det ingen andre i byen som gjør noe lignende. Vi har også fått stor hjelp av lokale influensere som bl.a. Maren Erdvik, Monica Nyhus og Andrea Sveinsdottir.

Juryens Kommentar: En sjarmerende løsning med bruk av smarte og enkle grep. Vinneren viser forståelse av hvordan å utnytte sosiale medier til å nå ut til målgruppen via organisk spredning.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
FundamentPanda PandaGull2019Sosiale Medier

Juleshow 2019

Et spektakulært lysshow på fasaden til Kristiansand Domkirke. 3D mapping og animasjon. I 2019 lagde vi et nytt og utvidet show med nye effekter. Deriblant; fossen. Vann renner ut av klokken i tårnet og vannet treffer gesimser og karmer før det til slutt blir en stor foss. Også ny kirke i gull og små forbedringer hele veien. Vi inkluderte byens barn med en tegnekonkurranse for barnehage og førskolebarn. 3 vinnertegninger blir innlemmet i lysshowet. Showet blir vist på kirken ved hjelp av 3 projektorer på hver 30.000 lumens.

Showet skulle være spektakulært, men også skape følelsen av høytid og lage julestemning. Effekter og forslag ble forevist Kristiansand Domkirkes ledelse underveis i prosessen. Siden det er en kirke var det viktig å bruke kirkens iboende kraft i showet.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
Big WigKvadraturforeningen i KristiansandGull2019Utendørs/Stunt/Event

En ny blomstringstid

Agder Renovasjon har en godt etablert identitet med folkelig og humørfylt illustrasjon som et viktig virkemiddel for å inspirere innbyggerne til økt miljøansvar. Illustrasjonene utvikler seg i takt med selskapet og representerer den positive forvandlingen til Agder Renovasjon, som går fra å være en søppelplass til et Grønt kompetanse-og formidlingssenter. Bedriften får en stadig viktigere rolle i formidlingen av gode holdninger knyttet til miljøansvar.

Den jordnære og fargerike identiteten er lett å forstå og snakker til alle typer mennesker i samfunnet. Formspråket er inspirert av natur og eventyr og underbygger positiv forvandling. De gir gode assosiasjoner, personlighet og varme til det nye bygget, og omgivelsene. Et folkelig og humørfylt språk forsterker uttrykket. Vi valgte å kalle avfallsmottaket «Miljøpark» fremfor avfallsmottak. Dette passer bedre med bedriftens visjoner som besøkssted og formidlingssenter for barn og voksne.

Juryens kommentar: Årets vinner er et sjarmerende konsept og et imponerende stykke arbeid, hvor identiteten er tatt ut i mange flater på en eksepsjonell god måte.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
InnoventiAgder Renovasjon IKSGull2019Åpen klasse

The Dogs konsertplakat

The Dogs er et av Norges mest hardtarbeidende rockeband, med noen av landets mest hardcore fans, som følger bandet i tykt og tynt. Bandet beveger seg , så vi tenkte en anonymisert, romantisk hund med potensiell S&M fetisj ville passe greit som illustrasjon for denne konsertplakaten.

​Konsertplakaten er en plakat laget etter en dogmatisk metode – en såkalt gigposter – der alle originaler og filmer ødelegges etter trykk, og når silketrykkrammene er vasket, finnes kun papireksemplarene igjen. Kjøper man en plakat er man altså sikret å eie en av kun 31 plakater som finnes i hele verden.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
Sten E. MoeBankgården Arendal / The DogsKonsertplakatGull2018Håndverk

Juleshow

3D mapping av Kristiansand Domkirke. For å bremse julehandelslekasjen til kjøpesentra utenfor byen foreslo vi å skape noe storslagent og fint som ville trekke mennesker til sentrum. Fra 13. – 22. desember trakk juleshowet 1000vis av publikummere til plassen foran domkirken. Bigwig hadde ide, historie, storyboard, illustrasjon og 2D og 3D animasjon, samt lydbilde.
Vi fotograferte fasaden og lagde 3D-modell av den .

Oppå denne la vi så animasjoner som var ment å skape forundring, jubel og en følelse av høytid Vi spilte inn en lokal korgutt til avslutningsscenen og vi igangsatt tegnekonkurranse for barn, hvor tre av tegningenen blir vist inne i juleshowet. Vi sto også for avvikling sammen med BestEvent. Showet fikk nasjonal oppmerksomhet og ble vist og omtalt i både NRK og TV2. Showet er ment å bli vist i tiden før jul også neste år.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
Big WigKvadraturforeningen i Kristiansand3D mappingGull2018Utendørs/Stunt/Event

Vinteren er her

Annonse for Oslo Vinterpark. Rykket inn umiddelbart da snøleggingen satte i gang i midten av desember. Enkelt fortalt med å utnytte avisers hvite bakgrunn og kun en snødekt logo.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
Space InvadersOslo VinterparkIdentitetGull2018Print - Reklame

Vårkampanje Torvkvartalet

Handlemagasinet Torvkvartalet ønsket et vårlig, estetisk og feminint uttrykk for vårkampanjen 2018.

Kampanjen kulminerte i et kundearrangement med 350 besøkende, musikk, mat og shopping. Illustrasjonene er levert separate og satt sammen etter behov og format av designer. Uttrykket er tatt ut i fysisk dekor, digitale flater og print .

Art direction – Aptum
Illustratør – Tiril Valeur

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumTorvkvartaletKampanjemateriellGull2018Åpen klasse

Drinks & Cocktails – sesongfoto

For avdelingen Kommersielt om bord skaper vi en foto-serie av drinker og cocktailer som benyttes for bruk i salgsmateriell i Color Lines taxfree-butikker gjennom hele året. Målgruppen er meget bred og omfatter reisende i alle aldre (over 20 år) på totalt seks skip til Danmark, Sverige og Tyskland.

Fotoene skal visualisere sesong og årstider, og ha et fristende og delikat uttrykk. Samtidig må fotoene – i ekte retail-ånd, også ha en salgsutløsende effekt og drinkene baseres på kampanjeprodukter som selges om bord.

Miljøene bygges i studio og foto skytes i «one take» og med smoke & mirrors – studiolys. Kun evt. varmedamp legges til i etterkant. Ellers ikke etterarbeid.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumColor LineFotoGull2018Foto

Teateret

Agder Teaters brutalistiske hus fra 1976 er fredet og har gjenoppstått som urban og utfordrende kulturscene. Teateret er det største privatdrevne kulturhuset mellom Oslo og Bergen, og byr på en spennende miks av arbeidsplasser, café, restaurant, teater, burlesk, gudstjeneste, foredrag, bar…

Den visuelle identiteten tar utgangspunkt i arkitekturen og brutalismens kompromissløse tankesett og skaper en tydelig signatur for et moderne kulturhus. Symbolet – en brutal T – tar sin form fra tverrsnittet av bygget, som krager dramatisk utover førsteetasjen og fortauet.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentTeateret ASVisuel identitetGull2018Identitet - Grafisk design

Fjellparkfestivalen

Fjellparkfestivalen er en idealistisk, ungdomsdrevet rockefestival som skjer den tredje helga i juli hvert år i Flekkefjord. Festivalen har vært arrangert hvert år kontinuerlig siden 1982, og er Norges lengstlevende rockefestival.

Festivalens musikalske visjon er å være en rockefestival – med særlig fokus på ny, norsk musikk. Musikalsk variasjon har hele tiden vært viktig. Samtidig gjelder det samme for profilen til festivalen. Her velges det ut en ny lokal designer hvert år som står for uttrykket.

Fjellparkfestivalen har et nytt slagord for hvert år. Årets slagord er Vilje til rock. Byslagordet «vilje til vekst» får en rocka makeover av festivalen som ikke trenger vekst, men trives godt med å være den beste i sin vektklasse.Uttrykket gjenspeiler rock, lydbølger, hjerterytme og fjell, der fargeprofilen er hentet ut fra byens kommunevåpen

Kunder Produkter Tildelt År Kategori Elev
FjellparkfestivalenIdentitetGull2018StudentTonje Torkildsen (Fundament)