Brygga Brus

Vi fikk i oppgave å utvikle og designe en ny produktserie – lokalt laget brus fra Bragderøya Mikrobryggeri, med tilhørende emballasje, landingsside og sosiale medie annonser. Bragderøya er et lite gårdsbryggeri som ønsker å utfordre de store produsentene. Brusen skal posisjonere seg som en norsk og lokal brus, brygget på naturlige, kortreiste råvarer. Dette skal gjenspeiles i design og materialer. Målgruppen er sporty folk som er interessert i helse og miljøvern. De er opptatt av kortreist mat og drikke. Nysgjerrige og glade i å prøve nye ting. Brygget brus er mer kjent i USA, ofte kalt “craft soda”. Jeg syns dette var et konsept som samhandlet godt med Bragderøya sitt image. Valget var derfor å lage en produktserie med brygget brus.

Jeg har bevisst valgt å ikke gi brusen et konkret navn. «Brygga brus» kan bety flere ting. Hovedsakelig er det «brygget brus» skrevet med blaude konsonanter for å fremheve at dette er et lokalt produkt. Samtidig kan det tolkes som en brus ved sjøen. På den måten – sammen med designet – skaper brusen en identitet likevel.
Fargene som er brukt i emballasjen er naturlige farger som stemmer overens med innholdet i brusen. Bildene som er brukt i bakgrunnen av boksen er med på å skape dybde og gir liv til designet.
Ønsket var å skape en fin balanse mellom det tradisjonelle og det moderne. Symbolene er eksempler på det. Symbolene er inspirert av bunadsbroderier, men modernisert og forenklet. Fontene er også med på å forsterke denne kontrasten.

Juryens kommentar: Det oser kreativitet og god produktforståelse av årets vinnerbidrag. Dette er et produkt som kunne stått godt i drikkehylla. Få dette ut i butikken nå!

Produkter Tildelt År Kategori Elev
IdentitetGull2019StudentMarte Messel

Tilfredsstill lysten

Crème er en serie med premium iskrem fra Hennig-Olsen is. I 2019 tok nyheten Crème Peanøtt & Karamell, denne kategorien til helt nye høyder. Fløteis full av chunky biter, flytende sauser og dekket av et tykt sjokoladetrekk. Oppgaven var å utvikle et spisset kommunikasjonskonsept med tydelige, korte og visuelle diskriminatorer som bygde kjennskap og økte salg. Konseptet skulle kunne leve over tid, og være kanaluavhengig. Målgruppen var ‘nytelsesøkende’ menn og kvinner i alderen 20 -45 år, og kampanjen skulle trigge til prøving av nyheten, samt skape et etterlatt inntrykk om at Crème er MAX digg! Hennig-Olsen ønsket også å ha en kjøpsfordel på nyhetspakningene for å trigge til salg. Det ble gjemt reisegavekort i 10 av Crème nyhetene.

Gjennom konseptet ‘Tilfredsstill lysten’ skapte vi et spennende og tidløst univers for Crème. En pay-off som fungerte like godt som avsender for verdibyggende storytelling, til mer taktiske uttak. For å treffe målgruppen emosjonelt, lanserte vi det sjarmerende paret ‘Trine og Trond’, som alltid ender opp i et ego-‘tilfredsstill lysten’-øyeblikk, om Crème er et alternativ. Filmene fikk en del som tok ‘produktporno’ på fullt alvor og ga vann i munnen, og en del som satt fokus på hverdagssituasjoner og ga et smil om munnen. Parallelt lagde vi en fristende taktisk presentasjon av nyhetene med fokus på smak og pack. Denne delen skulle skape gjennkjennelseseffekt til produktet og trigge til prøve den. ‘Finn og vinn’ ble også promotert her.

Juryens kommentar: Årets vinnerbidrag er godt utført på mange flater. Den er detaljrik og sanselig, og fikk juryen til å gå rett ut for å kjøpe is.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NHennig-Olsen IsGull2019Kampanje

Stine Sofies Foreldrepakke

Stine Sofie Foreldrepakke er et informasjonsprogram for alle blivende og nybakte foreldre. Programmet skal styrke foreldrerollen, gi støtte og verktøy til å håndtere det som er krevende, og forebygge situasjoner som er utrygge og farlige for barnet.

Programmet bygger på 10 smarte tips til småbarnsforeldre. Sammen med tipsene kommer flere filmer, en egen foreldre-app og ei foreldrebok. For jordmødre, leger, helsesykepleiere, barnepleiere og andre fagfolk vil programmet være et viktig samtaleverktøy i svangerskapsomsorgen, på sykehuset og på helsestasjonen etter fødsel. Foreldrepakken er et av tre prosjekter i Stine Sofies Livsløpsprogram. Prosjektene omhandler barn og foreldre fra før fødselen til barnehage og skolealder.

Bak Foreldrepakken ligger det lang jobb med strategi, workshops og navnevalg. Brukerintervjuer med vordende foreldre ga oss innsikt i målgruppenes faktiske behov. Kampanje materialet ble spesielt rettet mot fedre, som kan føle seg utelatt i kommunikasjon som handler om foreldrerollen. Foreldrene får kunnskap og konkrete tips i filmer, bøker og app rundt utfordringene de vil møte i småbarnslivet. De nøytrale figurene gjør at mange foreldre kan kjenne seg igjen i situasjonene som er illustrert. En myk og vennlig form gjør vanskelige tema, som vold mot barn, lettere å snakke om. Illustrasjonene skaper også en distanse som gjør det lettere å forholde seg disse temaene.

Juryens kommentar: Årets vinnerbidrag er godt gjennomført med et helhetlig særpreg. Kloke konseptuelle grep viser god bredde og presenterer et rikt univers.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
InnoventiStine Sofies StiftelseGull2019Illustrasjon

Årets uttrykk Sørveiv 2019

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden. I 2018 ble Sørveiv en enda bredere festival som innlemmet Sørveiv Tech som en selvstendig konferanse i dagene før musikkfestivalen. Festivalen er en møteplass mellom artister og bransjeaktører, som åpner dører for ukjente artister, både til Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke. Det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for, som skaper magiske øyeblikk – både for artister, publikum og bransjefolk.

Sørveiv 2019 tar utgangspunkt i konseptordet forbindelser. Stemningsgivende tegneserieillustrasjoner, med sammenvevde komponenter som beskriver en brukeropplevelse og en leken stemning. Disse komponentene er lett overførbare til allsidig bruk. Designet er også inspirert av samspillet mellom musikk og teknologi. Illustrasjonene er utført av designer/illustratør Thomas Garaventa.

Juryens kommentar: Årets vinner viser et sterkt personlig særpreg, og et godt øye for detaljer.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSørveivGull2019Håndverk

SØRF Identitet

Siden 2004 har Sørf jobbet med utviklingen av musikklivet på Sørlandet. I løpet av årene har det skjedd fantastisk mye positivt i vår regions musikkbransje. Oppdraget var å redesigne SØRF eksisterende logo til en nyere, friskere versjon.

Logoprosessen ble igangsatt med en konseptworkshop hvor ansatte fra SØRF og Aptum var tilstede. Sørfs nye logo er dynamisk, levende og leken. Vi mener den gir de rette assosiasjoner for brukerne, som jo er grunnlaget for Sørfs eksistens. Musikklivet utvikler seg sjeldent i en rett linje, og med ny logo ønsker vi å vise at Sørf forstår dette godt. Med ny logo og ny profil vil Sørf også fremstå mer profesjonelt og strømlinjeformet utad. Dette
mener vi hever både nivået og tilgjengeligheten. Uansett hvor du befinner deg i din musikkarriere skal du kunne svinge innom Sørf for å få råd og veiledning. En av Sørfs grunnpilarer er å være med å bygge brukernes musikalske karriere steg for steg.

Juryens kommentar: Vinneren har en kul og alternativ vinkling innenfor kulturbransjen. Et helhetlig uttrykk med friske farger og fin bruk av duotone, som gir identiteten særpreg.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSØRF (Sørnorsk kompetansesenter for musikk)Gull2019Identitet - Grafisk design

festivalkraft.no

Kraft Litteraturfestival arrangeres for første gang i Arendal 2020. Festivalen har som ambisjon å vekke leselyst, og formidle hvorfor skjønnlitteratur er en unnværlig del av samfunnsdebatten. Festivalen vil får nytt tema hvert år. I år er tema «Klima». Målgruppen er alle som leser skjønnlitteratur i Arendalsdistriktet, spesielt menn. Oppdragsgiver ønsket et nettsted som bidrar til å oppnå posisjonen «festival med brodd» – en festival for litteratur som skaper ubehag, endring og bevegelse. En festival som viser hvilke innsikter og perspektiver som reportasjer og sakprosa ikke kan gi. Nettstedet skal, i tillegg til å gi alt av nødvendig informasjon, vise at festivalen skaper ubehag og rom for refleksjon.

For å komme fort på lufta er nettstedet bygget som en enkel onepager.
Det bærende elementet i det visuelle uttrykket er en illustrasjon som setter festivaltemaet – i år: “klima” – i perspektiv.. Illustrasjonen viser et ansikt med et tvetydig uttrykk i møte med «klima»: sinne, fortvilelse eller fornektelse. Fargene spiller på varme og temperatur, og unngår «miljøfargene» grønt og blått. Logo og typografiske elementer låner form fra klassisk boktypografi, og er en sober kontrast til den røffe illustrasjonen. Små animasjoner som dukker opp når brukeren scroller bidrar til å vedlikeholde interesse og skape et raffinert uttrykk.

Juryens kommentar: I år deles det ut to gull i denne kategorien. Festivalkraft.no viser sterk visuell utforming.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
InnoventiKraft LitteraturfestivalGull2019Digitale flater

Boen.com

Boen leverer til mange ulike kulturer og behov, med tanke på de 
4 verdensdelene de operer i. Sist men ikke minst svært varierte kundegrupper. 
Alt fra trender til behov og faglig tilnærming til det å legge et tregulv. 
I 2019 lanserte Boen for fult sin nye grafiske profil sammen med en 
mengde av nytt spennende og inspirerende innhold som skulle håndtere dette. For å treffe variasjonen og knekke koden som var i de ulike landene, 
fokuserte på mennesker. Vi ville benytte oss av deres stil og valg
av Boen gulv til å fortelle om Boens store univers innen tregulv.

«Welcome to the home of hardwood flooring. 
Ruled by passion, style and craftmanship» 
ble paraplyen som skulle hjelpe oss å ta ut konseptet 
«Your style. Your floor» ut i den store interiør-verden. Denne strategien og innfallsvinkelen gjorde at Boen fra dag 
en skilte seg ut i bransjen, og ble oppfattet som en ekspert 
som lyttet til, og lot seg inspirere av sine kunder og fagfolk.

Juryens kommentar: I år deles det ut to gull i denne kategorien. Boen.com har god brukerflyt og godt grunnarbeid.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NBoenGull2019Digitale flater

Svigers

Crème er en serie med premium iskrem fra Hennig-Olsen is. Innen småis kategorien konkurrerer Crème i segmentet ‘Ekstra nytelse’, som dekker behovet for å unne seg noe ekstra og ha en smakfull utskeielse i hverdagen. Raust og fristende. I 2019 tok nyheten Crème Peanøtt & Karamell, denne kategorien til helt nye høyder. Fløteis full av chunky biter, flytende sauser og dekket av et tykt sjokoladetrekk. Oppgaven var å utvikle et spisset kommunikasjonskonsept med tydelige, korte og visuelle diskriminatorer. Konseptet skulle kunne leve over tid, og være kanaluavhengig. Målgruppen var ‘nytelsesøkende’ menn og kvinner i alderen 20 -45 år, og kampanjen skulle trigge til prøving av nyheten, samt skape et etterlatt inntrykk om at Crème er MAX digg!

Gjennom konseptet ‘Tilfredsstill lysten’ skapte vi et spennende og tidløst univers for Crème. En pay-off som fungerte like godt som avsender for verdibyggende storytelling, til mer taktiske uttak. For å treffe målgruppen emosjonelt, lanserte vi det sjarmerende paret ‘Trine og Trond’, som alltid ender opp i et ego-‘tilfredsstill lysten’-øyeblikk, om Crème er et alternativ. I filmene ville vi vise himmelske smaksopplevelser og max digg, men uten å måtte spille på sensuelle nytelsesklisjeer, som ofte benyttes som stoppeffekt for denne typen fristende premiumprodukter. Filmene fikk en del som tok ‘produktporno’ på fullt alvor og ga vann i munnen, og en del som satt fokus på hverdagssituasjoner og ga et smil om munnen.

Juryens kommentar: Vinneren skildrer en meget relatérbar situasjon på en fin og enkel måte, den har glimt i øyet og fikk hele juryen til å humre.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NHennig-Olsen IsGull2019Film

Gutten og dragen

Stine Sofie Senteret er et nasjonalt senter for barn som er utsatt for vold eller overgrep. Voldsutsatte barn sliter ofte med å håndtere og forstå egne følelser. Dette kan føre til psykiske lidelser, skolefrafall. og i verste fall at de gjentar overgrepene de selv er blitt utsatt for. Stine Sofie Senteret hjelper barn å mestre egne følelser og håndtere vonde erfaringer. Slik blir barnet herre over eget liv. Filmen skal bidra til å fortelle om endringen og mestringen voldsutsatte barn kan oppleve på Stine Sofie Senteret Filmen, og gjøre senteret mer kjent hos fagfolk og berørte familier. Filmen blir sendt på TV på reklamefrie dager (helligdager i jul og påske).

Filmen etablerer «dragetemming» som metafor for arbeidet på Stine Sofie Senteret, og kommuniserer komplekse problemer kortfattet og emosjonelt. Dragene representerer vonde følelser som angst, sinne og skam. Når barnet temmer dragen, lærer det å forstå og leve med vonde følelser og minner. Det blir herre i eget liv.I filmen møter vi et barn som er alene i skogen med en vilter drage. En trygg og vennlig voksen fra Stine Sofie Senteret møter dem. Den voksne har også en drage, men den er tam. Sammen går de til senteret. Der møter de flere barn, som alle trener på å temme sine drager. Barnet opplever at det ikke er alene, og at det klarer å temme dragen sin.

Juryens kommentar: Årets gullvinner er en fin løsning på vanskelig tematikk. Den gode metaforbruken forsterkes gjennom illustrasjonene og formidler mye på en kort og elegant måte.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
InnoventiStine Sofie SenteretGull2019Motion graphics / animasjon

Sørveiv 2019

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden. I 2018 ble Sørveiv en enda bredere festival som innlemmet Sørveiv Tech som en selvstendig konferanse i dagene før musikkfestivalen. Festivalen er en møteplass mellom artister og bransjeaktører, som åpner dører for ukjente artister, både til Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke. Det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for, som skaper magiske øyeblikk – både for artister, publikum og bransjefolk.

Sørveiv 2019 tar utgangspunkt i konseptordet forbindelser. Stemningsgivende tegneserieillustrasjoner, med sammenvevde komponenter som beskriver en brukeropplevelse og en leken stemning. Disse komponentene er lett overførbare til allsidig bruk. Designet er også inspirert av samspillet mellom musikk og teknologi. Illustrasjonene er utført av designer/illustratør Thomas Garaventa.

Juryens kommentar: Vinnerbidraget er et rikt univers tatt ut i mange former og flater. Illustrasjonene er lekne og surrealistiske, og vekker nysgjerrighet.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSørveivGull2019Print - Grafisk design