Sørveiv 2019

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden. I 2018 ble Sørveiv en enda bredere festival som innlemmet Sørveiv Tech som en selvstendig konferanse i dagene før musikkfestivalen. Festivalen er en møteplass mellom artister og bransjeaktører, som åpner dører for ukjente artister, både til Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke. Det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for, som skaper magiske øyeblikk – både for artister, publikum og bransjefolk.

Sørveiv 2019 tar utgangspunkt i konseptordet forbindelser. Stemningsgivende tegneserieillustrasjoner, med sammenvevde komponenter som beskriver en brukeropplevelse og en leken stemning. Disse komponentene er lett overførbare til allsidig bruk. Designet er også inspirert av samspillet mellom musikk og teknologi. Illustrasjonene er utført av designer/illustratør Thomas Garaventa.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSørveivSølv2019Illustrasjon

Årets uttrykk Sørveiv 2019

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden. I 2018 ble Sørveiv en enda bredere festival som innlemmet Sørveiv Tech som en selvstendig konferanse i dagene før musikkfestivalen. Festivalen er en møteplass mellom artister og bransjeaktører, som åpner dører for ukjente artister, både til Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke. Det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for, som skaper magiske øyeblikk – både for artister, publikum og bransjefolk.

Sørveiv 2019 tar utgangspunkt i konseptordet forbindelser. Stemningsgivende tegneserieillustrasjoner, med sammenvevde komponenter som beskriver en brukeropplevelse og en leken stemning. Disse komponentene er lett overførbare til allsidig bruk. Designet er også inspirert av samspillet mellom musikk og teknologi. Illustrasjonene er utført av designer/illustratør Thomas Garaventa.

Juryens kommentar: Årets vinner viser et sterkt personlig særpreg, og et godt øye for detaljer.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSørveivGull2019Håndverk

SØRF Identitet

Siden 2004 har Sørf jobbet med utviklingen av musikklivet på Sørlandet. I løpet av årene har det skjedd fantastisk mye positivt i vår regions musikkbransje. Oppdraget var å redesigne SØRF eksisterende logo til en nyere, friskere versjon.

Logoprosessen ble igangsatt med en konseptworkshop hvor ansatte fra SØRF og Aptum var tilstede. Sørfs nye logo er dynamisk, levende og leken. Vi mener den gir de rette assosiasjoner for brukerne, som jo er grunnlaget for Sørfs eksistens. Musikklivet utvikler seg sjeldent i en rett linje, og med ny logo ønsker vi å vise at Sørf forstår dette godt. Med ny logo og ny profil vil Sørf også fremstå mer profesjonelt og strømlinjeformet utad. Dette
mener vi hever både nivået og tilgjengeligheten. Uansett hvor du befinner deg i din musikkarriere skal du kunne svinge innom Sørf for å få råd og veiledning. En av Sørfs grunnpilarer er å være med å bygge brukernes musikalske karriere steg for steg.

Juryens kommentar: Vinneren har en kul og alternativ vinkling innenfor kulturbransjen. Et helhetlig uttrykk med friske farger og fin bruk av duotone, som gir identiteten særpreg.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSØRF (Sørnorsk kompetansesenter for musikk)Gull2019Identitet - Grafisk design

Sørveiv 2019

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden. I 2018 ble Sørveiv en enda bredere festival som innlemmet Sørveiv Tech som en selvstendig konferanse i dagene før musikkfestivalen.

Festivalen er en møteplass mellom artister og bransjeaktører, som åpner dører for ukjente artister, både til Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke. Det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for, som skaper magiske øyeblikk – både for artister, publikum og bransjefolk.

I 2019 gikk Sørveiv for et komplett redesign, med ny logo og profil. I arbeidet med festivalen laget vi en digital møteplass for både festivalen og konferansen. Målet med nettsiden var å samle alt av informasjon på et sted, men gi de ulike arrangementene: Sørveiv Live, Music Conference og Sørveiv Tech sin unike plass på siden.

For å skape et helhetlig uttrykk laget vi samme oppsett for alle arrangementene og brukte de ulike fargene i logoen til å skille de fra hverandre. I tillegg var det viktig for kunden at billettene til de ulike arrangementene ble godt synlig for brukerne. Vi løste dette ved å legge opp faste knapper nederst på siden, med direkte link inn til billettsystemet.

Event systemet Marcato ble integrert på nettsiden.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSørveivBronse2019Digitale flater

Sørveiv 2019

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden. I 2018 ble Sørveiv en enda bredere festival som innlemmet Sørveiv Tech som en selvstendig konferanse i dagene før musikkfestivalen. Festivalen er en møteplass mellom artister og bransjeaktører, som åpner dører for ukjente artister, både til Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke. Det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for, som skaper magiske øyeblikk – både for artister, publikum og bransjefolk.

Sørveiv 2019 tar utgangspunkt i konseptordet forbindelser. Stemningsgivende tegneserieillustrasjoner, med sammenvevde komponenter som beskriver en brukeropplevelse og en leken stemning. Disse komponentene er lett overførbare til allsidig bruk. Designet er også inspirert av samspillet mellom musikk og teknologi. Illustrasjonene er utført av designer/illustratør Thomas Garaventa.

Juryens kommentar: Vinnerbidraget er et rikt univers tatt ut i mange former og flater. Illustrasjonene er lekne og surrealistiske, og vekker nysgjerrighet.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSørveivGull2019Print - Grafisk design

Vårkampanje Torvkvartalet

Handlemagasinet Torvkvartalet ønsket et vårlig, estetisk og feminint uttrykk for vårkampanjen 2018.

Kampanjen kulminerte i et kundearrangement med 350 besøkende, musikk, mat og shopping. Illustrasjonene er levert separate og satt sammen etter behov og format av designer. Uttrykket er tatt ut i fysisk dekor, digitale flater og print .

Art direction – Aptum
Illustratør – Tiril Valeur

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumTorvkvartaletKampanjemateriellGull2018Åpen klasse

Drinks & Cocktails – sesongfoto

For avdelingen Kommersielt om bord skaper vi en foto-serie av drinker og cocktailer som benyttes for bruk i salgsmateriell i Color Lines taxfree-butikker gjennom hele året. Målgruppen er meget bred og omfatter reisende i alle aldre (over 20 år) på totalt seks skip til Danmark, Sverige og Tyskland.

Fotoene skal visualisere sesong og årstider, og ha et fristende og delikat uttrykk. Samtidig må fotoene – i ekte retail-ånd, også ha en salgsutløsende effekt og drinkene baseres på kampanjeprodukter som selges om bord.

Miljøene bygges i studio og foto skytes i «one take» og med smoke & mirrors – studiolys. Kun evt. varmedamp legges til i etterkant. Ellers ikke etterarbeid.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumColor LineFotoGull2018Foto

Lik og del

Beskrivelse: Stykket «Lik og del» formidler med musikk, dans, slampoesi, medieinnslag fra nyhetsbildet og sosiale medier hvordan sosiale medier påvirker livene våre.

Bildene er fotografert i studio.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumKilden Teater og KonserthusFoto til forestillingSølv2018Foto

Sokrates forsvarstale

Skuespiller Kari Onstad spiller Sokrates, som 400 år før Kristus ble dømt til å tømme giftbegeret. Portrettet skal formidle et menneske som står for det hun har ment og gjort i livet, samtidig som det viser at hun vet hun skal dø.

Bildet er arrangert og lyssatt på location.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumKilden Teater og KonserthusFoto til forestillingBronse2018Foto

Sørveiv 2018

Festivalen Sørveiv presenterer ferske og lovende artister fra Norden, Tyskland og øvrige Europa. Sørveiv har et anstrøk av indie og alternativt, noe som ivaretas i design og illustrasjoner.

Det visuelle uttrykket til Sørveiv 2018 har et tydelig uttrykk som gir god synlighet i gatebildet. Hovedfargene neon-rosa og gull vs den organiske, grove streken, skaper spenning mellom kommersialitet og det opprørske. Resultatet er et tilsiktet urolig utrykk.

Design og illustrasjoner ble implementert i teaser-plakat, festivalplakat, program, nettside, stickers-sheets og andre festival-gadgets.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumSørveivIdentitetSølv2018Illustrasjon