Hvert år blir ca. 60.000 barn og unge utsatt for mobbing. Bare halvparten av disse forteller om det – fordi de ikke tør. De frykter for å bli stemplet som «snitch», de ønsker ikke at foreldre skal vite om at de blir mobbet og de frykter at det ikke blir tatt tak i og ordnet opp. Ofte blir det bare verre. Blå Kors har en tjeneste som heter SnakkOmMobbing.no; en anonym chat der barn og unge kan chatte med trygge voksne om at de blir mobbet. For mange er det nok at de kan dele og snakke om sine utfordringer – det gjør hverdagen enklere. Vi ble utfordret på å øke kjennskapen til SnakkOmMobbing blant målgruppen.
Arbeidet begynte med å gjennomført fokusgrupper/samtaler med ungdom i hovedmålgruppen. Her diskuterte vi alt fra medievaner, til hva de selv trodde ville skape oppmerksomhet og gi ønsket effekt. Vi valgte å spisse hovedmålgruppen i første fase av kampanjen til jenter i tenårene. For å få oppmerksomhet blant disse, lagde vi en kortfilm om «Tara».
Hun opplever mobbing hver dag, og dette sluker tankene hennes mer og mer. Vi fulgte Tara i sin hverdag, og kortfilmen om henne ble lagt på SnakkOmMobbing.no. Korte teasere for filmen ble laget til Snapchat, Instagram, YouTube og Messenger, hver med sine attributter knyttet opp mot kanal. Strategien bak disse var at de skulle skape oppmerksomhet hos målgruppen ved at de identifiserte seg med Tara / budskapet i annonsen. Ved videre klikk inn på SnakkOmMobbing.no, kunne de velge å se hele filmen eller lese mer om tjenesten og starte en anonym chat.
Annonseringen besto av filmer i ulike lengder, og med spisset budskap. Annonsene ble kjørt i perioden der målgruppen var mest aktive i sosiale kanaler, som samsvarte med åpningstidene for tjenesten. Kampanjen økte den daglige trafikken på SnakkOmMobbing fra 89 til 2000. Antall besøk på nettsiden økte med 2145% i kampanjeperioden. Antall barn og unge som chattet med en av Blå Kors sine fagpersoner ble mangedoblet og de måtte tredoble antall chatverter i kampanjeperioden.