Vestfold og Telemark Fylkesvåpen

Som følge av den nye regionreformen ble nye Vestfold og Telemark Fylkeskommune (VTF) etablert fra 1.1 2020.
Våren 2018 gikk det ut invitasjon til innbyggere og skoleelever i begge fylker om å bidra med forslag til nytt fylkesvåpen. Forslagene skulle fungere som inspirasjon til design og utarbeidelse av fylkesvåpnet.

Selv om krav til heraldisk utforming opphørte i 2018 har vi etter oppdragsgivers ønske langt på vei fulgt etablerte prinsipper for utforming av heraldisk våpendesign. Begge symbolene er flatestilisert og designet fyller skjoldformen. Symbolene er nøysommelig formgitt i spente og elegante buer. Våpenet inneholder historiske særegenheter fra hvert av fylkene: Fra Telemark akantusslynger og fra Vestfold vikingskip.

Blasonering: Slik beskrives det nye våpenet på heraldisk:I rødt to opprett gull akantus-slynger over en gull framstevn av knarr.
Tinkturer: Fargene i det nye fylkesvåpenet for Vestfold og Telemark er rødt og gull, eller gult. Disse fargene symboliserer blant annet myndighet og visdom.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
FundamentVestfold og Telemark FylkeskommuneBronse2019Håndverk

Byvekstavtalen Kristiansandsregionen

Vest-Agder fylkeskommune ønsket å øke publikums kunnskap om hva en Byvekstavtale er og hvordan den fungerer. Hensikten var å skape forståelse for de virkemidlene en Byvekstavtale krever lokalt for å motta statlige
tilskudd til utvikling av infrastruktur i bystrøk. Her inngår upopulære tiltak som bompenger og færre
parkeringsplasser i sentrum. Målgruppen var voksne i 35-55 årsalderen som utgjør den største gruppen privatbilister.

Undersøkelser viste at det brede publikum hadde lite kunnskap om begrepet Byvekstavtale. Det er tungt og krevende å forklare med ord. Vi konkluderte med at en animasjon kunne gjøre jobben mer effektivt enn artikler i brosjyrer og på nett. Vår ambisjon var å fortelle hele historien audiovisuelt på under to minutter.

Vi utarbeidet et minimalistisk regions-univers hvor handling og historien fortelles. Budskapet er forenklet for å nå bredt ut til målgruppen. Den appellerer til fellesskapsfølelse (byen vår) og vår kollektive vilje til å bidra lokalt for å sikre et bedre miljø og unngå økt biltrafikk.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
FundamentVest-Agder fylkeskommuneBronse2019Motion graphics / animasjon

Dvergsnes Vy

Fire eneboliger i høy prisklasse, rettet mot privatpersoner med god økonomi.

Dette er ikke vanlige boliger, det ønsket vi å formidle i et uvanlig prospekt: Limbundet hardback med tekstiltrekk i format av en LP. Tilgift ved boligkjøp er vi normalt skeptiske til, men her valgte vi å legge ved Joni Mitchells LP «Blue» bak i prospektet, og tilby platespilleren Technics SL-1210 GR og et vinylbord håndlaget av møbelsnekker Stian Herdal til alle som nynner «Summertime» ved innflytting.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
FundamentKaspar StrømmeBronse2019Print - Reklame

Lansering Panda Panda

Panda Panda er et oppstartet spisested i Kristiansand. De serverer utmerket kaffe og sunne matretter til mennesker på farten. Vi har laget identiteten og vært med på merkevarebygging i alle kanaler.

I forkant av lansering gikk vi ut med teasere om hva som skulle komme. Her spilte vi på uttrykket «Hi, I’m…» som en introduksjon for «Pandaene» i logoen. Dette brukte vi videre med beskrivende ord om kafeen. Kanalen vi brukte var hovedsaklig instagram for å nå den yngre målgruppen. Hele 81% av kvinner mellom 18-29 år har Instagram, og for menn i samme alder er tallet 58%. I tillegg er det 10 ganger mer engasjement på instagram enn facebook. Vi laserkuttet Coffee Stencils ut i tre. Dette er noe som er gøy å ta bilde av og sprer seg fort i SoMe. I tillegg er det ingen andre i byen som gjør noe lignende. Vi har også fått stor hjelp av lokale influensere som bl.a. Maren Erdvik, Monica Nyhus og Andrea Sveinsdottir.

Juryens Kommentar: En sjarmerende løsning med bruk av smarte og enkle grep. Vinneren viser forståelse av hvordan å utnytte sosiale medier til å nå ut til målgruppen via organisk spredning.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
FundamentPanda PandaGull2019Sosiale Medier

Book of Mormon

Fysiske snakkebobler i taket, og folierte fotspor på gulvet i foajeen på Kilden under Book of Mormon. Hensikten var å øke delingen av bilder fra mennesker som besøkte forestillingen.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentKilden Teater og KonserthusStuntSølv2018Utendørs/Stunt/Event

Gammeldags

Helside profil for lokal sparebank uten kjedetilknytning

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentSpareskillingsbankenPrintannonseBronse2018Print - Reklame

Hestkuk

Start har aldri vært i en cupfinale og tar alle midler i bruk for å komme dit. Til kvartfinalen mot Bodø Glimt kom vi opp med en ide om å lære Starts utenlandske spillere et kjent nordlandsutrykk.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentIK StartFilmSølv2018Film

Start en drøm

Idrettsklubben Start ble stiftet 19. september 1905 og har sin opprinnelse i gutteklubben med det stolte navn Gyldenløwe.

Starts eiere, Start en drøm, hadde i 2017 et ønske om å revitalisere, forsterke samholdet og tilhørighet til klubben.

Vår designbrief var i tråd med visjonen: «Start skal inspirere barn og voksne på Sørlandet til å tro på og å realisere sine drømmer og visjoner.» Lag et et symbol som har forankring i IK Starts historie, som oser av stolthet og symboliserer klubben med mest «tæl» – både på og utenfor banen.

Dette resulterte i et kommersielt varemerke som brukes i markedsføring, på supporterartikler, i arbeid inn mot barn og unge osv.

Kongeløva symboliserer mot, styrke og stolthet og den er ikke et tilfeldig valgt symbol. Den ærverdige fotballklubben Start ble etablert i 1905, med utspring i flere klubber, deriblant fotballklubben Gyldenløve. Gyldenløve hadde en løve i sin fane – heller ikke tilfeldig, da Kristiansand er grunnlagt av en konge. Løva og kongekronen preger også Kristiansands kommunevåpen. Designet kombinerer løve og krone i et skjold. Formspråket har aner tilbake til heraldikken, der enkle former og symboler hjalp stridende hærer å skille venn fra fiende i kampens hete. Det enkle uttrykket oppfyller dagens krav til synlighet og brukervennlighet, bl.a. på digitale flater.

Løveskjoldet er et stolt symbol som matcher sine storslåtte omgivelser på Sparebanken Sør Arena. Mest av alt er den usørlandsk og anti-jantete. Den peker fremover på drømmen og gir fotballfrelste barn og voksne på Sørlandet noe å strekke seg etter.

Det komersielle varemeket er et viktig ledd i markedsføringen av klubben. Den skal bidra til å synliggjøre klubbens tilbud og arrangementer og til å kommunisere IK Starts visjon.

Løveskjoldet skal ikke settes sammen med navntrekket «Start». Men IK Starts logo eller navnetrekk kan frem komme annet sted på samme flate.

Det hører med til historien at det nye løvesymbolet skapte et stort emosjonelt engasjement da det ble lansert for klubbens medlemmer og tilhengere.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentIK StartVisuel identitetSølv2018Identitet - Grafisk design

Panda Panda

Nystartet lunsjsted i Kristiansand.
Fokus: God kaffe og premium sunn takeaway.

Brifen: En identitet som enkelt kan videreføres til en franchisekjede.

Ide: Organiske former, 2 separate pandaer er med i logen for å styke navnet.
Enkel retningslinjer, men en leken sekundærlinje av farger og ikoner/mønster ved behov.

Identiteten skal være enkel og håndterbar – men du skal lett kjenne den igjen og huske den.

​Brifen: En identitet som enkelt kan videreføres til en franchisekjede.

Ide: Organiske former, 2 separate pandaer er med i logen for å styke navnet.Enkel retningslinjer, men en leken sekundærlinje av farger og ikoner/mønster ved behov. Identiteten skal være enkel og håndterbar – men du skal lett kjenne den igjen og huske den.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentPanda PandaVisuel identitetBronse2018Identitet - Grafisk design

Teateret

Agder Teaters brutalistiske hus fra 1976 er fredet og har gjenoppstått som urban og utfordrende kulturscene. Teateret er det største privatdrevne kulturhuset mellom Oslo og Bergen, og byr på en spennende miks av arbeidsplasser, café, restaurant, teater, burlesk, gudstjeneste, foredrag, bar…

Den visuelle identiteten tar utgangspunkt i arkitekturen og brutalismens kompromissløse tankesett og skaper en tydelig signatur for et moderne kulturhus. Symbolet – en brutal T – tar sin form fra tverrsnittet av bygget, som krager dramatisk utover førsteetasjen og fortauet.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentTeateret ASVisuel identitetGull2018Identitet - Grafisk design