App Design IK Start

Prosjektet gikk ut på å designe nytt design for IK Start sin app. Målet var å designe et moderen og lekent design som inspirerte folk til å bruke appen. Målet med det nye designet er å skape stolthet, glede, inspirasjon og at det skal samspille med Start sin grafisk profil.
Målgruppen til Start er veldig bred, fra ung til gammel. Derfor var det viktig å lage et design som tilfredsstiller alle sine behov slik at alle kan bruke appen.

Konseptet var å hjelpe Start til å få flest mulig til å kjøpe billetter og lignende online. Start ønsker også å bli større på de diverse digitale flater.
Løsningene som er tatt er at designet representerer Start sine farger (gul og sort). Elementer er også plassert lettere tilgjengelig for brukerene. Siden telefonene i dag er lange og store. I dag kan telefonen deles opp i 3 vanskelighets grader: lett (bunnen), moderat (midten) og vanskelig (toppen). Designet jeg har satt opp så befinner alle elementene seg innenfor lett og moderat.
Prinsippene «easy to use» og «user experience» er prinsipper jeg har fulgt. Designet skal være easy to use, noe som gjør bruker opplevelsen bedre. På denne måten blir erfaringen til brukerene god.

Produkter Tildelt År Kategori Elev
AppSølv2019StudentJoachim Eriksen

Bryggebyen

Bryggebyen er en ny bydel i Arendal. 700 boliger skal bygges de neste 10 årene. Arkitekturen i Bryggebyen er variert og sjarmerende, og utformet for et sosialt nabolag på bryggekanten. Kampanjen har to målgrupper: 1) Politikere og offentlig administrasjon, for å skape politisk aksept for byggeprosjektet 2) Privatpersoner i arendalsdistriktet, for å skape goodwill hos naboer og kjøpslyst.

Kampanjen i forkant av salgsstart hadde tre mål: 1) Vedtatt reguleringsplan for området 2) Etablere merkevaren Bryggebyen som en ny og fremtidsrettet bydel, tilgjengelig for alle 3) Selge 40% av første byggetrinn (82 leiligheter) så fort som mulig. Kampanjen startet i august 2018, salgsstart mars 2019.

Kampanjekonseptet er “Bryggebyen for alle” – en nyskapende, inkluderende bydel ved sjøen. Bryggebyen blir fremstilt som et tilskudd til Arendal, med nye friområder tilgjengelig for alle.

PR-arbeidet selger inn saker til pressen som bygger assosiasjonene, og forteller om fremdrift i prosjektet. All visuell kommunikasjon danner et bilde av en sosial bydel ved vannet. Events, annonsering og dialog i sosiale medier bygger merkevare og holder interessentene varme.

Resultater:
Reguleringspan enstemmig vedtatt i bystyre
Flere dobbeltsider
Begreper fra kommunikasjonsstrategien («fremtid», «ny», «Hele arendals bydel») brukt av pressen
1009 interessenter for 82 leiligheter ved salgsstart
485 personer på lanseringsmøte
40% solgt etter 30 dager

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
InnoventiArendals FossekompaniSølv2019Kampanje

Sørveiv 2019

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden. I 2018 ble Sørveiv en enda bredere festival som innlemmet Sørveiv Tech som en selvstendig konferanse i dagene før musikkfestivalen. Festivalen er en møteplass mellom artister og bransjeaktører, som åpner dører for ukjente artister, både til Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke. Det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for, som skaper magiske øyeblikk – både for artister, publikum og bransjefolk.

Sørveiv 2019 tar utgangspunkt i konseptordet forbindelser. Stemningsgivende tegneserieillustrasjoner, med sammenvevde komponenter som beskriver en brukeropplevelse og en leken stemning. Disse komponentene er lett overførbare til allsidig bruk. Designet er også inspirert av samspillet mellom musikk og teknologi. Illustrasjonene er utført av designer/illustratør Thomas Garaventa.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
AptumSørveivSølv2019Illustrasjon

Inspira – Det lille ekstra – og litt til

Filmene skulle bygge merkekjennskap til Hennig-Olsens premium iskrem, Inspira.
 Innholdet i boksen skulle komme tydelig frem, og det skulle være fokus på endelig produkt, ikke bare råvarene. Et mangfold av smaker.
Uttaket skulle være så fristende at det fikk målgruppen til å ville prøve nyhetene. Etterlatt inntrykket skulle være raushet, bevise konseptet ‘Det lille ekstra – og litt til’.

I produksjonen ble det brukt kun ekte råvarer. Alt skulle oppleves som om det var 
‘i boksen’. Egne iskrem-topper ble håndlagd i større format slik at vi 
klarte å skape storslåtte fristende nærbilder av Inspira, men som samtidig speilet realiteten av å åpne seg en boks med Inspira.
For å få ekstra sterkt gjennkjennelseseffekt til pakningsdesign og smak,
la vi inn farger fra pakning i bakgrunner og råvarer-scenene. 
Alt skulle oppleves sømløst fra tabletop/‘produktporno’ til 3D-pack-shot.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NHennig-Olsen IsSølv2019Håndverk

Farsund og Lista Idrettsklubb Identitet

FLIK er den nye idrettsklubben i Farsund kommune etter at flere klubber og idrettslag har gått sammen om å gi et felles idrettstilbud. Havdur Design ble invitert i en logokonkurranse. Prosjektet var å lage en logo. Men vi ønsket å utfordre klubben videre til å skape en større profil som ville gi de en tydeligere merkevare. Dette omfattet da flere designelementer og en visuell identitet for FLIK.

Målgruppen er alle medlemmer og lokalsamfunnet i Farsund kommune. Dette gjelder alle fra idrettsbarn og -voksne til aktuelle sponsorbedrifter. Med vår løsning ønsket vi å skape engasjement og gi en ny giv for alle de som er involvert i klubben.

I vår forundersøkelse sjekket vi andre profiler og ser en stadig modernisering av logoer av kjente store klubber, jf. Juventus, Start etc.

Logo består av en F (for FLIK) som vi har tilsatt bevegelse (skråstilt) og gitt en atletisk utforming for å assosiere flere idretter. Logoformen skal være enkel for å kunne benyttes til alle flater, trykk og digitalt, og være kostnadsbesparende til feks. folie og brodering.

Logoformen er også utgangspunkt for designelementer i drakt. Denne utgjør de diagonale linjene i drakt. I tillegg har vi lagt til en bølgeform som man skal benytte i materiell som skal fortelle at Farsund er en kystkommune. Bølgen skal også gi assosiasjoner til idrett/mennesker og består av små sirkler hentet fra hodet til symbol.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
Havdur DesignFLIK (Farsund og Lista Idrettsklubb)Sølv2019Identitet - Grafisk design

Mange snakker om …

SnakkOmPsyken.no er et nasjonalt tilbud for barn og unge hvor de kan dele alt om sin psykiske helse. Tjenesten er 100 % anonym og de snakker med en trygg voksen (fagperson). Det nye tilbudet ble lansert i kjølvannet av SnakkOmMobbing.no, da rapporter viste at mange barn og unge som tok kontakt om mobbing, delte mye relatert til sin psykisk helse. Med det nye chat-tjenesten ønsker Blå Kors forebygge og bidra til at færre barn utvikler tunge psykiske problemer. Det å snakke åpent om psyken er den beste medisinen. Chat-kanalen kan være en god start og en trygg arena for barn og unge for at de skal tørre å snakke med sine nærmeste om sin psyke. Derfor skal filmen også treffe en mer voksen målgruppe.

Uansett hvor forskjellige vi er som mennesker, finner de fleste av oss alltid noe å snakke om. Været, religion, musikk, klima, skole, sport, biler, katter, mote, mobiler, sex, alkohol, kaffe, jobben, venner, interiør, Netflix, kunst, Snapchat, mat, kjærlighet,osv. Kort sagt, vi snakker mye sammen i løpet av en dag. Men en ting få snakker om, er hvordan vi egentlig har det. Vår psykiske helse. Konseptet »Mange snakker om … Få snakker om psyken! – SnakkOmPsyken» skal minne unge og voksne om akkurat dette, samt raskt linke budskap til avsender, SnakkOmPsyken.no. Med å folkeliggjøre psyken gjennom situasjoner man kan kjenne seg igjen i, oppleves filmen som mer aktuell enn om vi skulle fortalt om psyken på en mer pedagogisk og forventet måte.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsSølv2019Film

Det lille ekstra – og litt til

Det ble laget nye reklamefilmer for dessertisserien «Inspira» i 2019.
De korte filmene som var tilpasset digitale flater ble produsert med 
fokus på fristende iskrem og ingrediensbilder.

 For avslutningen av disse filmene var det behov for en sluttplakat
 med fokus på pakning og produkt. Det bli vi utfordret på å lage.

Vi valgte å gjøre dette som 3D/CGI og flette denne delen sammen med «live action» delen i filmene. Derfor ble det ekstra viktig at 
kvaliteten på denne delen av animasjonen sto i stil med det som
 vi leverte fra filmopptaket; med klipp- og postproduksjon derfra.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NHennig-Olsen IsSølv2019Motion graphics / animasjon

Welcome to the home of hardwood flooring

Boen leverer til mange ulike kulturer og behov, med tanke på de 
4 verdensdelene de operer i. Sist men ikke minst svært varierte kundegrupper. 
Alt fra trender til behov og faglig tilnærming til det å legge et tregulv. 
I 2019 lanserte Boen for fult sin nye grafiske profil sammen med en 
mengde av nytt spennende og inspirerende innhold som skulle håndtere dette. For å treffe variasjonen og knekke koden som var i de ulike landene, 
fokuserte på mennesker. Vi ville benytte oss av deres stil og valg
av Boen gulv til å fortelle om Boens store univers innen tregulv.

«Welcome to the home of hardwood flooring. 
Ruled by passion, style and craftmanship» 
ble paraplyen som skulle hjelpe oss å ta ut konseptet 
«Your style. Your floor» ut i den store interiør-verden. Denne strategien og innfallsvinkelen gjorde at Boen fra dag 
en skilte seg ut i bransjen, og ble oppfattet som en ekspert 
som lyttet til, og lot seg inspirere av sine kunder og fagfolk. Profil og layout ble lagt opp slik at man enkelt kjente igjen Boens nye visuelle
utrykk og personlighet, selvom innholdet varierte fra norsk til russisk og kinesisk.
Malene for brosjyrene gjorde det også mulig for Boens internasjonale avdelinger
å skreddersy innholdet i salgs og inspirasjonsmateriellet sitt.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NBoenSølv2019Print - Grafisk design

Bring nature in to your home

Med røtter fra Sørlandet og erfaring som går mer enn 
350 år tilbake i tid, har Boen utviklet seg til å bli en respektert 
og etterspurt parkettleverandør i mer enn 50 land. Boen ønsket en serie med plakater som viste deres
nyheter innen tregulv på en ny og inspirerende måte.
Ulike designstiler og trender skulle være bærende, og 
henge seg på ‘Your style. Your Floor’. 
Løsningen måtte fungere små og store formater, samt 
i ulike land og ha minimalt med tekst.

Med å sette sammen to visuelle miljøer, som skaper
en kontrast, men samtidig matcher hverandre, kunne vi
fortelle et budskap av et internasjonalt språk. 
Om det gjaldt følelsen av å ha et tregulv fra Boen, 
stilarten man føler seg hjemme i. Plakatene hang i filialer, som storformat på messer 
og som annonser i interiørmagasiner over hele verden. Som oppslagsannonse oppnådde løsningen en 
ekstra visuell effekt.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NBoenSølv2019Print - Reklame

RØD eller BRUN

Hennig-Olsen lanserte brun julebrus-is i 2018, og den tok publikum med storm. For å følge opp suksessen ble det i 2019 lansert en RØD julebrus is. Er det en ting alle vet så er det at julebrusens smak og farge engasjerer! Det har det gjort i mange år, og uenigheten skaper alltid storm i media. Vi ble bedt om å bistå i utviklingen av en digital kampanje i sosiale medier. Målgruppen for produktet og kampanjen var unge voksne som er glade i saftis og har et ekstra sterkt forhold til julebrus. De skulle stemme på sin favoritt: RØD eller BRUN julebrus is. Vår oppgave var å skape engasjement rundt konseptet/kampanjen i sosiale kanaler.

Norge har delte meninger om det er rød eller brun julebrus som er 
best, og ulike byer har sine favoritter. Sammen med Hennig-Olsen lagde vi en avstemningsside, der rød og brun Julebrusis duellerte om å vinne og bli folkets favoritt. For å skape trafikk inn til nettsiden lagde vi en kampanje i sosiale kanaler, 
blant annet med målrettet budskap mot ulike byer om å kåre sin favoritt. Selv om vi så for oss at dette i seg selv ville engasjere publikum, ønsket vi å tilføre det 
lille ekstra til kampanjen. Hvordan kunne vi trigge med noe uventet og annerledes i mylderet av «stem og vinn» kampanjer på i SoMe? Ikke minst; hva har «tatt av» blant målgruppen i førjulstiden? Vi designet en egen «Ugly Christmas Sweater» som hovedpremie.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NHennig-Olsen IsSølv2019Sosiale Medier