Datarock konsertplakat

Konsertplakat silketrykket i 20 eksemplarer, og solgt eksklusivt på konserten Datarock holdt sammen med The Curvs på Sort & Blå Scene i Porsgrunn 8. desember.

Konsertplakaten er en plakat laget etter en dogmatisk metode – en såkalt gigposter – der alle originaler og filmer ødelegges etter trykk, og når silketrykkrammene er vasket, finnes kun papireksemplarene igjen. Kjøper man en plakat er man altså sikret å eie en av kun 20 plakater som finnes i hele verden.

Designet forsøker å blande det episke og syntetisk/romantiske i Datarocks låter og lydbilde, og det gutteaktige og nostalgiske i hva låtene handler om.

Det ligger små easter eggs i designet, som man antakelig må være fan av bandet for å forstå.

Sten Moe (Design, illustrasjon), Loco Mosquito (Trykk)

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
Sten E. MoeRockeklubben i Porsgrunn/ DatarockKonsertplakatSølv2018Håndverk

Book of Mormon

Fysiske snakkebobler i taket, og folierte fotspor på gulvet i foajeen på Kilden under Book of Mormon. Hensikten var å øke delingen av bilder fra mennesker som besøkte forestillingen.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentKilden Teater og KonserthusStuntSølv2018Utendørs/Stunt/Event

«Snitcher du, dør du»

Hvert år blir ca. 60.000 barn og unge utsatt for mobbing. Bare halvparten av disse forteller om det – fordi de ikke tør. De frykter for å bli stemplet som «snitch», de ønsker ikke at foreldre skal vite om at de blir mobbet og de frykter at det ikke blir tatt tak i og ordnet opp. Ofte blir det bare verre.

Blå Kors har en tjeneste som heter SnakkOmMobbing.no; en anonym chat der barn og unge kan chatte med trygge voksne om at de blir mobbet. For mange er det nok at de kan dele og snakke om sine utfordringer – det gjør hverdagen enklere. Vi ble utfordret på å øke kjennskapen til SnakkOmMobbing blant målgruppen.

Arbeidet begynte med å gjennomført fokusgrupper/samtaler med ungdom i hovedmålgruppen. Her diskuterte vi alt fra medievaner, til hva de selv trodde ville skape oppmerksomhet og gi ønsket effekt. Vi valgte å spisse hovedmålgruppen i første fase av kampanjen til jenter i tenårene.

For å få oppmerksomhet blant disse, lagde vi en kortfilm om «Tara». Hun opplever mobbing hver dag, og dette sluker tankene hennes mer og mer. Vi fulgte Tara i sin hverdag, og kortfilmen om henne ble lagt på SnakkOmMobbing.no.

Filmen ble produsert med et lite spisset team i løpet av 3 dager, med lokale skuespillere. I tillegg til filmen ble det laget teasere som ble brukt i målrettet annonsering for å skape trafikk og kjennskap til tjenesten.

Kampanjen økte den daglige trafikken på SnakkOmMobbing fra 89 til 2000. Antall besøk på nettsiden økte med 2145% i kampanjeperioden. Antall barn og unge som chattet med en av Blå Kors sine fagpersoner ble mangedoblet og de måtte tredoble antall chatverter i kampanjeperioden.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsKampanjeSølv2018Print - Reklame

BREEAM – NOR

Internasjonalt verktøy for sertifisering av bygg og byggeprosesser. Sertifiseringen består av 9 ulike punkter hvor et gitt antall av disse må imøtekommes for å bli sertifisert.

Skanska kom til Folk for å få hjelp til å oversette tekniske begreper til visuell kommunikasjon.

Etter noen skisserunder landet vi på å lage et ikonsystem, da dette ville være i tråd med Skanska sine visuelle retningslinjer og vil være anvendelig til ulike prosjekter og deres unike identieter.

Ikoner har blitt en slags esperanto for digitale flater og det har derfor oppstått en standard for hvordan ulike ord og utrykk oversettes til ikoner – bygget på visuelle klisjéer. Dersom man følger disse normene så har
man bedre mulighet for at bruker oppfatter ikonene lettere. Så kan man selvsagt skape egenart ved å variere med med valg av strek, form, tykkelse, farge m.m.

Vi valgte videre å gå for en løsning hvor hvert ikon er individuelle brikker i en større illustrasjon. Sammen danner de sin lille verden hvor alle ikoner er med på å skape helhet. Denne anvendes når man har muligheten til å fortelle om alle kategoriene i BREEAM-NOR.

Illustrasjonen kan være detaljrik,levende og leken, samt innholde supplerende elementer for å skape et komplett og visuelt spennende utrykk. En egen liten verden bestående av natur, gjenbruk, miljø, vann, økologi og omtanke for omgivelsene.Deretter kan man kan trekke ut gjeldende ikoner for hvert enkelt prosjekt slik at disse kan presenteres alene eller sammen med ett eller flere av sine søsken.

9 ulike ikoner med individuell betydning, men som totalt sett skal fortelle én og samme historie.Ikonsystemet med tilhørende beskrivelser har blitt godt mottatt også utenfor Skanska, og vil nå bli gjeldende utrykk for alle Breeam-Nor prosjekter.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FOLKSkanskaIkonografiSølv2018Åpen klasse

Hestkuk

Start har aldri vært i en cupfinale og tar alle midler i bruk for å komme dit. Til kvartfinalen mot Bodø Glimt kom vi opp med en ide om å lære Starts utenlandske spillere et kjent nordlandsutrykk.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentIK StartFilmSølv2018Film

Lik og del

Beskrivelse: Stykket «Lik og del» formidler med musikk, dans, slampoesi, medieinnslag fra nyhetsbildet og sosiale medier hvordan sosiale medier påvirker livene våre.

Bildene er fotografert i studio.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
AptumKilden Teater og KonserthusFoto til forestillingSølv2018Foto

Start en drøm

Idrettsklubben Start ble stiftet 19. september 1905 og har sin opprinnelse i gutteklubben med det stolte navn Gyldenløwe.

Starts eiere, Start en drøm, hadde i 2017 et ønske om å revitalisere, forsterke samholdet og tilhørighet til klubben.

Vår designbrief var i tråd med visjonen: «Start skal inspirere barn og voksne på Sørlandet til å tro på og å realisere sine drømmer og visjoner.» Lag et et symbol som har forankring i IK Starts historie, som oser av stolthet og symboliserer klubben med mest «tæl» – både på og utenfor banen.

Dette resulterte i et kommersielt varemerke som brukes i markedsføring, på supporterartikler, i arbeid inn mot barn og unge osv.

Kongeløva symboliserer mot, styrke og stolthet og den er ikke et tilfeldig valgt symbol. Den ærverdige fotballklubben Start ble etablert i 1905, med utspring i flere klubber, deriblant fotballklubben Gyldenløve. Gyldenløve hadde en løve i sin fane – heller ikke tilfeldig, da Kristiansand er grunnlagt av en konge. Løva og kongekronen preger også Kristiansands kommunevåpen. Designet kombinerer løve og krone i et skjold. Formspråket har aner tilbake til heraldikken, der enkle former og symboler hjalp stridende hærer å skille venn fra fiende i kampens hete. Det enkle uttrykket oppfyller dagens krav til synlighet og brukervennlighet, bl.a. på digitale flater.

Løveskjoldet er et stolt symbol som matcher sine storslåtte omgivelser på Sparebanken Sør Arena. Mest av alt er den usørlandsk og anti-jantete. Den peker fremover på drømmen og gir fotballfrelste barn og voksne på Sørlandet noe å strekke seg etter.

Det komersielle varemeket er et viktig ledd i markedsføringen av klubben. Den skal bidra til å synliggjøre klubbens tilbud og arrangementer og til å kommunisere IK Starts visjon.

Løveskjoldet skal ikke settes sammen med navntrekket «Start». Men IK Starts logo eller navnetrekk kan frem komme annet sted på samme flate.

Det hører med til historien at det nye løvesymbolet skapte et stort emosjonelt engasjement da det ble lansert for klubbens medlemmer og tilhengere.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
FundamentIK StartVisuel identitetSølv2018Identitet - Grafisk design

Casa Interiørmagasin

Casa er et interiørmagasin med fokus på innendørs botanikk og minimalisme, og den kalde scandinavian stylen.

Målgruppa er i hovedsak urbane kvinner mellom 27-40. Disse har en utpreget sans for estetikk, og legger sjelen sin i hjemmet sitt. De har over gjennomsnittet god inntekt, og/eller brenner for interiør og design. De ønsker å gi personlig preg på sin bolig, og leter stadig etter ny inspirasjon og gode tips. De har gjerne en stødig økonomi, veletablert med familie og opptatt av å følge trender og holde boligen moderne. De har en lidenskap for å alltid oppdatere hjemmet sitt, og alltid gjøre noe nytt og spennende.

Magasinets layout baserer seg på innholdet, og er skiftende i måten det er bygd opp på. Det skaper dynamikk og fanger leseren.

​Det er enkle og lyse farger, i flere nyanser som underbygger det minimalistiske. Det er kvalitetsbilder som viser interiør på en ny måte.

Produkter Tildelt År Kategori Elev
MagasinSølv2018StudentTherese Karlsen (S&B-N)

Velkommen Hjem

Sparebanken Sør er en selvstendig sparebank med 34 filialer i Agderfylkene, Telemark og på Jæren. Sørmegleren, regionens største eiendomsmegler, er eid av Sparebanken Sør og formidler om lag 2000 boliger i året. Til tross for en åpenbar synergieffekt, har banken og meglerhuset ikke tidligere kommunisert som en samlet aktør i markedet. Vi ble utfordret på å skape en merkevarebyggende og til dels salgsutløsende kampanje for bank og megler.

Vi valgte å fokusere på verdien av å knytte seg til et fagmiljø bestående av ressurspersoner fra både salg- og kjøpsbehov – samtidig som vi ønsket kort vei mellom kunde og rådgiver. Det ble laget verdibyggende reklamefilmer og filmer med rådgivere som presenterer sine gode anbefalinger.

Som et utradisjonelt grep i banksfæren, valgte vi også å skape innhold der vi inviterte Sørlendinger som hadde vært ute «på eventyr» og nå skulle flytte hjem, til å fortelle sin historie. Vi fulgte Ina og Jan med familie og Kaja og det ble skapt «blogg-inspirert» innhold. Alle disse filmene ble presentert på landingssiden for kampanjen.

Vi blandet innhold som man tradisjonelt er vant til å finne når ban besøker banken, med mer emosjonelt og personlig innhold.

Gjennom presentasjon av boliger til salgs og lånekalkulatorer – skapte vi også verktøyene som publikum hadde behov for på sidene. Det ble blant annet lagt opp til «messenger-chat» med rådgivere i banken samtidig og videre oppfølging på en litt annen måte enn det man er vant til hos banken.

Kampanje og løsning ble tatt godt imot hos publikum, som satt pris på at banken ikke bare snakket om lånerente og BSU.Det legges ved eksempler på ulikt type innhold i kampanjen. Det var såpass mange filmer som ble produsert at vi ikke kan legge ved alle.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NSparebanken SørKampanjeSølv2018Kampanje

Norge på langs

Svaksykte Jan Henningsen ble sterkt motivert til å følge sin drøm av polfarer Astrid Furholt som i vinter fulgte Roald Amundsens fotspor til sydpolen. Astrid var frontfigur i «Polferden», et kom-i-form program for alle ansatte i Hennig-Olsen Is, og det var i møte med Astrid Jan ble inspirert til å gå Norge på langs.

Målet med prosjektet var å bygge samhold og stolthet internt i Hennig-Olsen Is, samt bidra til mer daglig aktivitet blant de ansatte på fabrikken. Vår oppgave var å lage promomateriell til presselansering og oppfølging av prosjektet.

I tillegg ble det laget en digital løsning der ansatte i Hennig-Olsen kunne bli med på turen sammen med Jan. Det ble også laget innhold til en kampanjeside og innhold til sosiale kanaler.

Et delmål var å samle inn mest mulig penger til Blindeforbundets iCare-prosjekt for å hjelpe dem å gi unødvendige blinde synet tilbake. Dette bidro alle i Hennig-Olsen til gjennom å gå «sammen» med Jan og registrere sine turer i den digitale løsningen. Ferden til Jan resulterte i hele 43 presseklipp, inkludert innslag på TV, radio og landsdekkende medier som TV2 og lokalmedier fra Nordkapp til Kristiansand.

Blindeforbundet mottok 300 000 kroner til sitt viktige arbeid med å gi synet tilbake til mennesker i u-land som er unødvendig blinde. Helt konkret betyr det at 1.000 unødvendige blinde mennesker i Nepal får synet tilbake.

​Arbeidet er et samarbeid mellom Hennig-Olsen Is v/ Merete Haugå, S & B-N og Nucleus.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NHennig-Olsen IsPromomateriellSølv2018PR