Sammen i alt
Sparebanken Sør er landets femte største norskeide sparebank.
Banken har i alt 34 kontorer fordelt på Vest-Agder, Aust-Agder,
Telemark og Rogaland. Mer enn 50% av alle banktjenester i
landsdelen, både privat og bedrift, går i dag via Sparebanken Sør. De er også en betydelig og aktiv samfunnsaktør i regionen. Vår oppgave var å skape en profilkampanje som rettet fokus på
bankens verdier om å være en nær og personlig aktør i landsdelen.
Løsningen skulle treffe en bred målgruppe og bygge stolthet hos
eksisterende kunder samt vekke oppsikt hos nye kunder.
Sørlandet er den landsdelen i Norge med flest dialekter.
Fra Setesdal i nord til Lista i sør, fra Flekkefjord i vest til
Risør i øst. Dialekt speiler historie, generasjoner og
tradisjoner, men også utvikling, tilpassing og storhet.
Mange gode råd har blitt gitt på ulike dialekter av engasjerte
bankfunksjonærer opp gjennom tidene. Dette har resultert
i sterke relasjoner mellom banken og kundene.
Selv om banken utvikler seg digitalt for å tilpasse seg
kundenes behov, vil nærhet fremdeles være viktigst.
Nettopp denne nærheten ble vår inngang for å løfte
fram Sparebanken Sørs store lidenskap og glødende
engasjement for landsdelen. Vi ønsket å lage en film
som handlet om menneskene, lokalsamfunnene og
drømmene banken er så heldig å få være en del av
hver dag, sammen med sine kunder.
For å gi filmen lokal tilhørighet, leste vi inn monologen
på de 7 mest særegne dialektene Sørlandet har å by på.
De ulike filmversjonene ble vist på kino i geografisk
tilpassede områder, som matchet den lokale dialekten.
Gjennom målrettet kjøp av programmatiske annonser, YouTube- og Facebook-annonsering ble publikum også eksponert for filmene på sin dialekt.
Kampanjen ble også tatt ut på andre flater, som bankens filialer og i lokale aviser. Alt innhold med gjenkjenning på lokal dialekt.Det ble produsert 7 filmer med ulike sørlandsdialekter.
Filmene ble også justert til ulike lengder og innfallsvinkler som var tilpasset målgruppe, kanal
og geografi.
Det ble også komponert egen musikk.