Sammen i alt

Sparebanken Sør er landets femte største norskeide sparebank.
Banken har i alt 34 kontorer fordelt på Vest-Agder, Aust-Agder, 
Telemark og Rogaland. Mer enn 50% av alle banktjenester i 
landsdelen, både privat og bedrift, går i dag via Sparebanken Sør. De er også en betydelig og aktiv samfunnsaktør i regionen. Vår oppgave var å skape en profilkampanje som rettet fokus på 
bankens verdier om å være en nær og personlig aktør i landsdelen. 
Løsningen skulle treffe en bred målgruppe og bygge stolthet hos 
eksisterende kunder samt vekke oppsikt hos nye kunder.

Sørlandet er den landsdelen i Norge med flest dialekter.
Fra Setesdal i nord til Lista i sør, fra Flekkefjord i vest til 
Risør i øst. Dialekt speiler historie, generasjoner og 
tradisjoner, men også utvikling, tilpassing og storhet. 

Mange gode råd har blitt gitt på ulike dialekter av engasjerte 
bankfunksjonærer opp gjennom tidene. Dette har resultert 
i sterke relasjoner mellom banken og kundene. 

Selv om banken utvikler seg digitalt for å tilpasse seg 
kundenes behov, vil nærhet fremdeles være viktigst.

Nettopp denne nærheten ble vår inngang for å løfte 
fram Sparebanken Sørs store lidenskap og glødende 
engasjement for landsdelen. Vi ønsket å lage en film 
som handlet om menneskene, lokalsamfunnene og 
drømmene banken er så heldig å få være en del av 
hver dag, sammen med sine kunder.

For å gi filmen lokal tilhørighet, leste vi inn monologen 
på de 7 mest særegne dialektene Sørlandet har å by på. 

De ulike filmversjonene ble vist på kino i geografisk 
tilpassede områder, som matchet den lokale dialekten. 

Gjennom målrettet kjøp av programmatiske annonser, YouTube- og Facebook-annonsering ble publikum også eksponert for filmene på sin dialekt.

Kampanjen ble også tatt ut på andre flater, som bankens filialer og i lokale aviser. Alt innhold med gjenkjenning på lokal dialekt.Det ble produsert 7 filmer med ulike sørlandsdialekter. 
Filmene ble også justert til ulike lengder og innfallsvinkler som var tilpasset målgruppe, kanal
og geografi.

Det ble også komponert egen musikk.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NSparebanken SørPromofilmBronse2018Film

Velkommen Hjem

Sparebanken Sør er en selvstendig sparebank med 34 filialer i Agderfylkene, Telemark og på Jæren. Sørmegleren, regionens største eiendomsmegler, er eid av Sparebanken Sør og formidler om lag 2000 boliger i året. Til tross for en åpenbar synergieffekt, har banken og meglerhuset ikke tidligere kommunisert som en samlet aktør i markedet. Vi ble utfordret på å skape en merkevarebyggende og til dels salgsutløsende kampanje for bank og megler.

Vi valgte å fokusere på verdien av å knytte seg til et fagmiljø bestående av ressurspersoner fra både salg- og kjøpsbehov – samtidig som vi ønsket kort vei mellom kunde og rådgiver. Det ble laget verdibyggende reklamefilmer og filmer med rådgivere som presenterer sine gode anbefalinger.

Som et utradisjonelt grep i banksfæren, valgte vi også å skape innhold der vi inviterte Sørlendinger som hadde vært ute «på eventyr» og nå skulle flytte hjem, til å fortelle sin historie. Vi fulgte Ina og Jan med familie og Kaja og det ble skapt «blogg-inspirert» innhold. Alle disse filmene ble presentert på landingssiden for kampanjen.

Vi blandet innhold som man tradisjonelt er vant til å finne når ban besøker banken, med mer emosjonelt og personlig innhold.

Gjennom presentasjon av boliger til salgs og lånekalkulatorer – skapte vi også verktøyene som publikum hadde behov for på sidene. Det ble blant annet lagt opp til «messenger-chat» med rådgivere i banken samtidig og videre oppfølging på en litt annen måte enn det man er vant til hos banken.

Kampanje og løsning ble tatt godt imot hos publikum, som satt pris på at banken ikke bare snakket om lånerente og BSU.Det legges ved eksempler på ulikt type innhold i kampanjen. Det var såpass mange filmer som ble produsert at vi ikke kan legge ved alle.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NSparebanken SørKampanjeSølv2018Kampanje