Sparebanken Sør er landets femte største norskeide sparebank. Banken har i alt 34 kontorer fordelt på Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark og Rogaland. Mer enn 50% av alle banktjenester i landsdelen, både privat og bedrift, går i dag via Sparebanken Sør. De er også en betydelig og aktiv samfunnsaktør i regionen. Vår oppgave var å skape en profilkampanje som rettet fokus på bankens verdier om å være en nær og personlig aktør i landsdelen. Løsningen skulle treffe en bred målgruppe og bygge stolthet hos eksisterende kunder samt vekke oppsikt hos nye kunder.
Sørlandet er den landsdelen i Norge med flest dialekter. Fra Setesdal i nord til Lista i sør, fra Flekkefjord i vest til Risør i øst. Dialekt speiler historie, generasjoner og tradisjoner, men også utvikling, tilpassing og storhet. Mange gode råd har blitt gitt på ulike dialekter av engasjerte bankfunksjonærer opp gjennom tidene. Dette har resultert i sterke relasjoner mellom banken og kundene. Selv om banken utvikler seg digitalt for å tilpasse seg kundenes behov, vil nærhet fremdeles være viktigst.
Nettopp denne nærheten ble vår inngang for å løfte fram Sparebanken Sørs store lidenskap og glødende engasjement for landsdelen. Vi ønsket å lage en film som handlet om menneskene, lokalsamfunnene og drømmene banken er så heldig å få være en del av hver dag, sammen med sine kunder.
For å gi filmen lokal tilhørighet, leste vi inn monologen på de 7 mest særegne dialektene Sørlandet har å by på. De ulike filmversjonene ble vist på kino i geografisk tilpassede områder, som matchet den lokale dialekten. Gjennom målrettet kjøp av programmatiske annonser, YouTube- og Facebook-annonsering ble publikum også eksponert for filmene på sin dialekt.
Kampanjen ble også tatt ut på andre flater, som bankens filialer og i lokale aviser. Alt innhold med gjenkjenning på lokal dialekt.Det ble produsert 7 filmer med ulike sørlandsdialekter. Filmene ble også justert til ulike lengder og innfallsvinkler som var tilpasset målgruppe, kanal og geografi.
Det ble også komponert egen musikk.