Mange snakker om …

SnakkOmPsyken.no er et nasjonalt tilbud for barn og unge hvor de kan dele alt om sin psykiske helse. Tjenesten er 100 % anonym og de snakker med en trygg voksen (fagperson). Med det nye chat-tjenesten ønsker Blå Kors å forebygge samt bidra til at færre barn utvikler tunge psykiske problemer. Det å snakke åpent om psyken er den beste medisinen. Chat-kanalen kan være en god start og en trygg arena for barn og unge for at de skal tørre å snakke med sine nærmeste om sin psyke. Derfor skal konseptet også treffe en mer voksen målgruppe.

Uansett hvor forskjellige vi er som mennesker, finner de fleste av oss alltid noe å snakke om. Været, religion, musikk, klima, skole, sport, sex, osv. Kort sagt, vi snakker mye sammen i løpet av en dag. Men en ting få snakker om, er hvordan vi egentlig har det. Vår psykiske helse. Konseptet »Mange snakker om … Få snakker om psyken! – SnakkOmPsyken» skal minne unge og voksne om akkurat dette, samt raskt linke budskap til avsender, SnakkOmPsyken.no. Med å folkeliggjøre psyken gjennom scener man kan kjenne seg igjen i, oppleves filmene som mer aktuelle enn om vi skulle fortalt om psyken på en mer pedagogisk og forventet måte. Innholdet i kampanjen inneholder tre film-konsepter som skal løse ulike oppgaver.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsBronse2019Kampanje

Mange snakker om …

SnakkOmPsyken.no er et nasjonalt tilbud for barn og unge hvor de kan dele alt om sin psykiske helse. Tjenesten er 100 % anonym og de snakker med en trygg voksen (fagperson). Det nye tilbudet ble lansert i kjølvannet av SnakkOmMobbing.no, da rapporter viste at mange barn og unge som tok kontakt om mobbing, delte mye relatert til sin psykisk helse. Med det nye chat-tjenesten ønsker Blå Kors forebygge og bidra til at færre barn utvikler tunge psykiske problemer. Det å snakke åpent om psyken er den beste medisinen. Chat-kanalen kan være en god start og en trygg arena for barn og unge for at de skal tørre å snakke med sine nærmeste om sin psyke. Derfor skal filmen også treffe en mer voksen målgruppe.

Uansett hvor forskjellige vi er som mennesker, finner de fleste av oss alltid noe å snakke om. Været, religion, musikk, klima, skole, sport, biler, katter, mote, mobiler, sex, alkohol, kaffe, jobben, venner, interiør, Netflix, kunst, Snapchat, mat, kjærlighet,osv. Kort sagt, vi snakker mye sammen i løpet av en dag. Men en ting få snakker om, er hvordan vi egentlig har det. Vår psykiske helse. Konseptet »Mange snakker om … Få snakker om psyken! – SnakkOmPsyken» skal minne unge og voksne om akkurat dette, samt raskt linke budskap til avsender, SnakkOmPsyken.no. Med å folkeliggjøre psyken gjennom situasjoner man kan kjenne seg igjen i, oppleves filmen som mer aktuell enn om vi skulle fortalt om psyken på en mer pedagogisk og forventet måte.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsSølv2019Film

«Snitcher du, dør du»

Hvert år blir ca. 60.000 barn og unge utsatt for mobbing. Bare halvparten av disse forteller om det – fordi de ikke tør. De frykter for å bli stemplet som «snitch», de ønsker ikke at foreldre skal vite om at de blir mobbet og de frykter at det ikke blir tatt tak i og ordnet opp. Ofte blir det bare verre.

Blå Kors har en tjeneste som heter SnakkOmMobbing.no; en anonym chat der barn og unge kan chatte med trygge voksne om at de blir mobbet. For mange er det nok at de kan dele og snakke om sine utfordringer – det gjør hverdagen enklere. Vi ble utfordret på å øke kjennskapen til SnakkOmMobbing blant målgruppen.

Arbeidet begynte med å gjennomført fokusgrupper/samtaler med ungdom i hovedmålgruppen. Her diskuterte vi alt fra medievaner, til hva de selv trodde ville skape oppmerksomhet og gi ønsket effekt. Vi valgte å spisse hovedmålgruppen i første fase av kampanjen til jenter i tenårene.

For å få oppmerksomhet blant disse, lagde vi en kortfilm om «Tara». Hun opplever mobbing hver dag, og dette sluker tankene hennes mer og mer. Vi fulgte Tara i sin hverdag, og kortfilmen om henne ble lagt på SnakkOmMobbing.no.

Filmen ble produsert med et lite spisset team i løpet av 3 dager, med lokale skuespillere. I tillegg til filmen ble det laget teasere som ble brukt i målrettet annonsering for å skape trafikk og kjennskap til tjenesten.

Kampanjen økte den daglige trafikken på SnakkOmMobbing fra 89 til 2000. Antall besøk på nettsiden økte med 2145% i kampanjeperioden. Antall barn og unge som chattet med en av Blå Kors sine fagpersoner ble mangedoblet og de måtte tredoble antall chatverter i kampanjeperioden.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsKampanjeSølv2018Print - Reklame

«Snitcher du, dør du!»

Hvert år blir ca. 60.000 barn og unge utsatt for mobbing. Bare halvparten av disse forteller om det – fordi de ikke tør. De frykter for å bli stemplet som «snitch», de ønsker ikke at foreldre skal vite om at de blir mobbet og de frykter at det ikke blir tatt tak i og ordnet opp. Ofte blir det bare verre.

Blå Kors har en tjeneste som heter SnakkOmMobbing.no; en anonym chat der barn og unge kan chatte med trygge voksne om at de blir mobbet. For mange er det nok at de kan dele og snakke om sine utfordringer – det gjør hverdagen enklere. Vi ble utfordret på å øke kjennskapen til SnakkOmMobbing blant målgruppen.

Arbeidet begynte med å gjennomført fokusgrupper/samtaler med ungdom i hovedmålgruppen. Her diskuterte vi alt fra medievaner, til hva de selv trodde ville skape oppmerksomhet og gi ønsket effekt. Vi valgte å spisse hovedmålgruppen i første fase av kampanjen til jenter i tenårene.

For å få oppmerksomhet blant disse, lagde vi en kortfilm om «Tara». Hun opplever mobbing hver dag, og dette sluker tankene hennes mer og mer. Vi fulgte Tara i sin hverdag, og kortfilmen om henne ble lagt på SnakkOmMobbing.no.

Filmen ble produsert med et lite spisset team i løpet av 3 dager, med lokale skuespillere. I tillegg til filmen ble det laget teasere som ble brukt i målrettet annonsering for å skape trafikk og kjennskap til tjenesten.

Kampanjen økte den daglige trafikken på SnakkOmMobbing fra 89 til 2000. Antall besøk på nettsiden økte med 2145% i kampanjeperioden. Antall barn og unge som chattet med en av Blå Kors sine fagpersoner ble mangedoblet og de måtte tredoble antall chatverter i kampanjeperioden.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsKortfilmGull2018Kampanje

«Snitcher du, dør du!»

Hvert år blir ca. 60.000 barn og unge utsatt for mobbing. Bare halvparten av disse forteller om det – fordi de ikke tør. De frykter for å bli stemplet som «snitch», de ønsker ikke at foreldre skal vite om at de blir mobbet og de frykter at det ikke blir tatt tak i og ordnet opp. Ofte blir det bare verre. Blå Kors har en tjeneste som heter SnakkOmMobbing.no; en anonym chat der barn og unge kan chatte med trygge voksne om at de blir mobbet. For mange er det nok at de kan dele og snakke om sine utfordringer – det gjør hverdagen enklere. Vi ble utfordret på å øke kjennskapen til SnakkOmMobbing blant målgruppen.

Arbeidet begynte med å gjennomført fokusgrupper/samtaler med ungdom i hovedmålgruppen. Her diskuterte vi alt fra medievaner, til hva de selv trodde ville skape oppmerksomhet og gi ønsket effekt. Vi valgte å spisse hovedmålgruppen i første fase av kampanjen til jenter i tenårene. For å få oppmerksomhet blant disse, lagde vi en kortfilm om «Tara».

Hun opplever mobbing hver dag, og dette sluker tankene hennes mer og mer. Vi fulgte Tara i sin hverdag, og kortfilmen om henne ble lagt på SnakkOmMobbing.no. Korte teasere for filmen ble laget til Snapchat, Instagram, YouTube og Messenger, hver med sine attributter knyttet opp mot kanal. Strategien bak disse var at de skulle skape oppmerksomhet hos målgruppen ved at de identifiserte seg med Tara / budskapet i annonsen. Ved videre klikk inn på SnakkOmMobbing.no, kunne de velge å se hele filmen eller lese mer om tjenesten og starte en anonym chat.

Annonseringen besto av filmer i ulike lengder, og med spisset budskap. Annonsene ble kjørt i perioden der målgruppen var mest aktive i sosiale kanaler, som samsvarte med åpningstidene for tjenesten. Kampanjen økte den daglige trafikken på SnakkOmMobbing fra 89 til 2000. Antall besøk på nettsiden økte med 2145% i kampanjeperioden. Antall barn og unge som chattet med en av Blå Kors sine fagpersoner ble mangedoblet og de måtte tredoble antall chatverter i kampanjeperioden.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsKampanjeGull2018Sosiale Medier

«Snitcher du, dør du!»

Hvert år blir ca. 60.000 barn og unge utsatt for mobbing. Bare halvparten av disse forteller om det – fordi de ikke tør. De frykter for å bli stemplet som «snitch», de ønsker ikke at foreldre skal vite om at de blir mobbet og de frykter at det ikke blir tatt tak i og ordnet opp. Ofte blir det bare verre.

Blå Kors har en tjeneste som heter SnakkOmMobbing.no; en anonym chat der barn og unge kan chatte med trygge voksne om at de blir mobbet. For mange er det nok at de kan dele og snakke om sine utfordringer – det gjør hverdagen enklere. Vi ble utfordret på å øke kjennskapen til SnakkOmMobbing blant målgruppen.

Arbeidet begynte med å gjennomføre fokusgrupper og samtaler med ungdom i hovedmålgruppen. Her diskuterte vi alt fra medievaner, til hva de selv trodde ville skape oppmerksomhet og gi ønsket effekt. Vi valgte å spisse hovedmålgruppen i første fase av kampanjen til jenter i tenårene.

For å få oppmerksomhet blant disse, lagde vi en kortfilm om «Tara». Hun opplever mobbing hver dag, og dette sluker tankene hennes mer og mer. Vi fulgte Tara i sin hverdag, og kortfilmen om henne ble lagt på SnakkOmMobbing.no.

Filmen ble produsert med et lite spisset team i løpet av 3 dager, med lokale skuespillere. I tillegg til filmen ble det laget teasere som ble brukt i målrettet annonsering for å skape trafikk og kjennskap til tjenesten.

Kampanjen økte den daglige trafikken på SnakkOmMobbing fra 89 til 2000. Antall besøk på nettsiden økte med 2145% i kampanjeperioden. Antall barn og unge som chattet med en av Blå Kors sine fagpersoner ble mangedoblet og de måtte tredoble antall chatverter i kampanjeperioden.

Byrå Kunder Produkter Tildelt År Kategori
S&B-NBlå KorsKortfilmGrand Prix2018Film