Kraft Litteraturfestival Identitet

Kraft Litteraturfestival arrangeres for første gang i Arendal 2020. Festivalen har som ambisjon å vekke leselyst, og formidle hvorfor skjønnlitteratur er en unnværlig del av samfunnsdebatten. Festivalen vil får nytt tema hvert år. I år er tema «Klima». Målgruppen er alle som leser skjønnlitteratur i Arendalsdistriktet, spesielt menn.
Oppdragsgiver ønsket en visuell identitet som:
– Bidrar til å oppnå posisjonen «festival med brodd» – en festival for litteratur som skaper ubehag, endring og bevegelse. Som viser hvilke innsikter og perspektiver som reportasjer og sakprosa ikke kan gi.
– Tiltrekker seg et flere menn enn en litteraturfestival vanligvis gjør
– Skaper ubehag og rom for refleksjon

Det bærende elementet i konseptet er en illustrasjon som setter festivaltemaet i perspektiv. Årets tema er «klima». Illustrasjonen skifter med tema, og har alltid logoen gjemt i motivet. Identiteten har i oppgave å skape ubehag og oppsikt. Skal den klare det, må illustrasjon og farger være uventet i kombinasjon med temaet. Illustrasjonen viser et ansikt med et tvetydig uttrykk i møte med «klima»: sinne, fortvilelse eller fornektelse. Fargene spiller på varme og temperatur, og unngår «miljøfargene» grønt og blått. Logo og typografiske elementer låner form fra klassisk boktypografi, og er en sober kontrast til den røffe illustrasjonen. Logoen kan leses som en åpen bok, en «K», en brodd, et sint ansikt, to penner som møtes.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
InnoventiKraft LitteraturfestivalBronse2019Identitet - Grafisk design

festivalkraft.no

Kraft Litteraturfestival arrangeres for første gang i Arendal 2020. Festivalen har som ambisjon å vekke leselyst, og formidle hvorfor skjønnlitteratur er en unnværlig del av samfunnsdebatten. Festivalen vil får nytt tema hvert år. I år er tema «Klima». Målgruppen er alle som leser skjønnlitteratur i Arendalsdistriktet, spesielt menn. Oppdragsgiver ønsket et nettsted som bidrar til å oppnå posisjonen «festival med brodd» – en festival for litteratur som skaper ubehag, endring og bevegelse. En festival som viser hvilke innsikter og perspektiver som reportasjer og sakprosa ikke kan gi. Nettstedet skal, i tillegg til å gi alt av nødvendig informasjon, vise at festivalen skaper ubehag og rom for refleksjon.

For å komme fort på lufta er nettstedet bygget som en enkel onepager.
Det bærende elementet i det visuelle uttrykket er en illustrasjon som setter festivaltemaet – i år: “klima” – i perspektiv.. Illustrasjonen viser et ansikt med et tvetydig uttrykk i møte med «klima»: sinne, fortvilelse eller fornektelse. Fargene spiller på varme og temperatur, og unngår «miljøfargene» grønt og blått. Logo og typografiske elementer låner form fra klassisk boktypografi, og er en sober kontrast til den røffe illustrasjonen. Små animasjoner som dukker opp når brukeren scroller bidrar til å vedlikeholde interesse og skape et raffinert uttrykk.

Juryens kommentar: I år deles det ut to gull i denne kategorien. Festivalkraft.no viser sterk visuell utforming.

Byrå Kunder Tildelt År Kategori
InnoventiKraft LitteraturfestivalGull2019Digitale flater