Vi fikk i oppgave å utvikle og designe en ny produktserie – lokalt laget brus fra Bragderøya Mikrobryggeri, med tilhørende emballasje, landingsside og sosiale medie annonser. Bragderøya er et lite gårdsbryggeri som ønsker å utfordre de store produsentene. Brusen skal posisjonere seg som en norsk og lokal brus, brygget på naturlige, kortreiste råvarer. Dette skal gjenspeiles i design og materialer. Målgruppen er sporty folk som er interessert i helse og miljøvern. De er opptatt av kortreist mat og drikke. Nysgjerrige og glade i å prøve nye ting. Brygget brus er mer kjent i USA, ofte kalt “craft soda”. Jeg syns dette var et konsept som samhandlet godt med Bragderøya sitt image. Valget var derfor å lage en produktserie med brygget brus.

Jeg har bevisst valgt å ikke gi brusen et konkret navn. «Brygga brus» kan bety flere ting. Hovedsakelig er det «brygget brus» skrevet med blaude konsonanter for å fremheve at dette er et lokalt produkt. Samtidig kan det tolkes som en brus ved sjøen. På den måten – sammen med designet – skaper brusen en identitet likevel.
Fargene som er brukt i emballasjen er naturlige farger som stemmer overens med innholdet i brusen. Bildene som er brukt i bakgrunnen av boksen er med på å skape dybde og gir liv til designet.
Ønsket var å skape en fin balanse mellom det tradisjonelle og det moderne. Symbolene er eksempler på det. Symbolene er inspirert av bunadsbroderier, men modernisert og forenklet. Fontene er også med på å forsterke denne kontrasten.

Juryens kommentar: Det oser kreativitet og god produktforståelse av årets vinnerbidrag. Dette er et produkt som kunne stått godt i drikkehylla. Få dette ut i butikken nå!